2010 – 2020 © DTH Dolnośląskie Towarzystwo Historyczne

Sie 302015
 

Historia pociągu do złota!

Publikując kilka lat temu w czasopiśmie „Odkrywca” artykuł na temat naszych działań eksploracyjnych w sztolni położonej nad tunelem w masywie Wołowca w Wałbrzychu, Pani Redaktor Naczelna, zrobiła w tekście jedną drobną ale cenną korektę. Do opisu pewnej, dość niebezpiecznej, przygody, która nas spotkała, dopisała cytat z Greka Zorby. Chcielibyśmy podziękować Izie Kwiecińskiej za tą bardzo trafną korektę, która uczyniła wtedy nasz artykuł bardziej wymownym. Po piątkowej konferencji prasowej zorganizowanej przez Generalnego Konserwatora Zabytków – Pana Piotra Żuchowskiego, nasz komentarz do jego słów jest dokładnie taki jak w finałowej scenie filmu Grek Zorba – „jaka piękna katastrofa”.

Na podstawie materiału filmowego z konferencji prasowej, zacytujemy dosłownie słowa Generalnego Konserwatora Zabytków (sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego) z dnia 28.08.2015: „widziałem też dobrej jakości zdjęcie georadarowe pokazujące jak ten pociąg wygląda w zdjęciu georadarowym„. Dodatkowo zacytujemy tygodnik Wprost, który podaje inną  wypowiedź  Generalnego Konserwatora Zabytków: „Widziałem platformy, działa, na pewno jest to pociąg pancerny„.

KOMENTARZ

Ocena sprzętu pomiarowego:

Wyniki pomiarów, które podczas konferencji nazwane zostały jako „zdjęcia georadarowe” nie zostały wykonane za pomocą georadaru. Przyrząd (tzw. KS-700), którym wykonano te pomiary nie jest georadarem, mimo, że jego producent tak go nazywa. KS-700 można nazwać pseudogeoradarem i nie jest to wiarygodne urządzenie do badań gruntu. Koszt nowego przyrządu KS-700 jest kilkakrotnie niższy niż georadaru. Nie chcąc wdawać się tutaj w dyskusję o jakości sprzętu, warto zauważyć, że żadna firma w Polsce ani instytucja badawcza nie posługuje się przyrządem KS-700. Poniżej lista firm i instytucji, które zajmują się profesjonalnym badaniem gruntu za pomocą georadaru.

1. Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie

2. Firmy w Krakowie:

GeoSpectrum s.c.

GEOPARTNER

3. Firmy we Wrocławiu

Georadar

4. Firmy w Lublinie

GPRsystem

5. Grupa Eksploracyjna Miesięcznika Odkrywca (GEMO)

Trudno jest nam wymienić wszystkie firmy i instytucje w Polsce posiadające georadary i posiadające w swojej ofercie wykonywanie analizy gruntu. Proszę do nas napisać, bardzo chętnie dopiszemy Państwa firmę do naszej listy.

Zatem, jeśli Państwo macie wątpliwości co do działania urządzenia KS-700, to warto zwyczajnie zapytać, dlaczego profesjonaliści nie używają tego sprzętu, mimo, że jest kilkakrotnie tańszy niż georadar. Urządzeniem KS-700 posługuje się w Polsce Maciej M., który jest bliskim współpracownikiem Szanownych Odkrywców pociągu pancernego. Wpisując do przeglądarki „KS-700” bez trudu można znaleźć „analizy” wykonane tym urządzeniem jako forma reklamy dla zarobkowej działalności.

Ocena przedstawionych wyników:

Zakładając hipotetycznie, że wyniki dostarczone przez Szanownych Odkrywców dotyczą pomiarów z georadaru, mówienie, że można z nich wyczytać kształt obiektu znajdującego się w tunelu jest niedorzeczne. Jeśli obiekt znajduje się w tunelu, to pomiędzy obiektem a wewnętrzną ścianą tunelu jest faza gazowa (powietrze). Z falogramu, bo tak prawidłowo nazywa się wynik z badania georadarem, nie można odczytać kształtu przedmiotu. Twierdzenie, że „Widziałem platformy, działa, na pewno jest to pociąg pancerny„, z grzeczności, pozostawiamy bez komentarza.

Dolnośląskie Towarzystwo Historyczne posiada georadar Mala z dwoma antenami (250 oraz 500MHz) i prowadzi badania georadarowe, także na zlecenie instytucji państwowych, więc upoważnia to nas do komentowania sprawy rzekomego odnalezienia pociągu pancernego. Zasadniczo bardzo podoba nam się pomysł, że Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego pragnie pomóc Szanownym Odkrywcom w odnalezieniu kosztowności, rud metali, archiwów, złota i wszystkiego innego co znajduje się w rzekomym pociągu. Pragniemy jednak przypomnieć, że w Wałbrzychu, znajdują się już obiekty, których nie trzeba szukać ani odkrywać, inwestując przy tym gigantycznych funduszy, a ich udostępnienie spowodowałoby znaczący wzrost liczby turystów w tym pięknym mieście. Podziemia Zamku Książ wciąż są niedostępne dla turystów, a kompletnie wyposażony schron przeciwlotniczy przy Zespole Szkół numer 2 w Wałbrzychu stoi od kilku lat zamknięty na kłódkę. Zapraszamy Państwa do galerii zdjęć z tych zamkniętych dla turystów obiektów historycznych (niedostępne podziemia Zamku Książ oraz schron przy 2LO), równie ciekawych jak rzekomy pociąg. Różnica pomiędzy nimi jest jednak kolosalna, wspomniane obiekty istnieją naprawdę, a pociąg pancerny jedynie w doniesieniach prasowych i wyobraźni Szanownych Odkrywców. Nadzieją napawa fakt, że na konferencji prasowej 28.08.2015 Generalny Konserwator Zabytków mówił o 99% pewności, że pociąg istnieje, a kilka dni wcześniej twierdził „W ukrytym pociągu – co do którego istnienia jestem przekonany”.  Ta szansa niedługo zmaleje do zera jak tylko pomiarami georadarowymi zajmą się profesjonaliści.

Udostępnij
Share